PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
GIMNAZJUM NR 8 W GRUDZIĄDZU
Opracowała;
Blajerska Janina
Czyściecka Aldona
Grudziądz, 2015
Wprowadzenie
Od początku istnienia Gimnazjum nr 8 w Grudziądzu treści ekologiczne są mocno eksponowane w podejmowanych działaniach. Dzielnica, w której usytuowane jest nasze gimnazjum, to Śródmieście. Główną zaletą takiej lokalizacji jest bliskość znanych grudziądzkich zabytków. Rozległe tereny nad Wisłą oraz lasy w okolicach jeziora Rudnik umożliwiają nauczycielom wzbogacenie pracy dydaktyczno – wychowawczej o tzw. lekcje w terenie, pozwalające uczniom na bezpośrednie obcowanie z przyrodą.
W roku szkolnym 2004/2005 nasza szkoła przystąpiła do programu „Zielony Certyfikat” o zasięgu ogólnopolskim, objęty patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sporu oraz Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Praca uczniów, nauczycieli i rodziców zakończyła się wówczas sukcesem.
Podczas pracy z uczniami staramy się wprowadzać ich w tajniki zrównoważonego rozwoju, czyli rozwoju człowieka w harmonii z przyrodą, nie naruszający w sposób istotny i nieodwracalny zasobów środowiska. Aspekt ekologiczny jest uwzględniony w Programie Wychowawczym Gimnazjum. Mnogość działań o charakterze ekologicznym podejmowanych w szkole sprawia, że wymagają one oddzielnego opracowania.
Założenia programu
Cel główny;
Rozbudzanie świadomości ekologicznej i rozwijanie aktywnych postaw wobec przyrody i jej ochrony
Cele szczegółowe;
- rozwijanie zainteresowań i fascynacji różnorodnością, bogactwem i pięknem świata
- wyjaśnianie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym, w tym współzależności między człowiekiem a środowiskiem
- kształcenie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych i ich opisu
- budowanie emocjonalnej więzi z przyrodą
- kształtowanie wrażliwości ekologicznej i poczucia odpowiedzialności za środowisko
- dostrzeganie potrzeby efektywnego włączania się do działań na rzecz ochrony przyrody
- kształtowanie umiejętności w zakresie komunikowania się, współpracy i działania w grupie
- dbanie o zdrowie poprzez właściwe odżywianie się
Uczestnicy programu
- uczniowie i nauczyciele Gimnazjum nr 8 w Grudziądzu
- rodzice uczniów
- Centrum Edukacji Ekologicznej przy Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
Procedury osiągania celów
- prowadzenie pogadanek i dyskusji w ramach różnych przedmiotów
- organizowanie zajęć terenowych umożliwiających bezpośredni kontakt z przyrodą –
lekcje w terenie, rajdy turystyczne, wycieczka szkolna, wyjścia klasowe
- przeprowadzenie warsztatów dla uczniów gimnazjum i uczniów szkół podstawowych
o tematyce ekologicznej
- udział w akcji „Sprzątania Świata 2012”
- zbiórki surowców wtórnych i karmy dla zwierząt w czasie zimy
- urządzanie i udział w konkursach o tematyce ekologicznej np. na najładniejszą
gazetkę klasową o tematyce ekologicznej
- obchody Dnia Ziemi
- dbałość o zieleń na terenie szkoły
- urządzanie wycieczek do oczyszczalni ścieków, na wysypisko śmieci, do planetarium itp.
- umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji
Harmonogram działań
Lp.
|
Zadania
|
Cele i sposób realizacji zadania
|
Termin realizacji
|
Osoby odpowiedzialne
|
1
|
Udział w akcji „Sprzątanie Świata 2015”
|
Zadbanie o otaczające środowisko przyrodnicze, uświadomienie, że nasze zdrowie zależy od czystości środowiska, włączenie się do akcji ogólnomiejskiej zbierania śmieci, udział w festynie proekologicznym
|
Zgodnie z wytycznymi Urzędu Miasta
|
Wiśniewska
|
2
|
Warsztaty dla uczniów gimnazjum „Dbam o bezpieczeństwo własne i innych ludzi”
|
Poprawa bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza szkołą, wykonywanie plakatów tematycznych, test dotyczący bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach życiowych
|
IX.2015
|
Czyściecka A. Blajerska J.
|
3
|
Warsztaty dla uczniów gimnazjum „Barwy jesieni”
|
Spotkanie integrujące społeczność uczniowską, wspólne wykonywanie bukietów kwiatów jesiennych, stroików z darów jesieni, tematycznych gazetek klasowych
|
XI.2015
|
n-l plastyki, wychowawcy klas
|
4
|
Zbiórka surowców wtórnych
|
Podnoszenie świadomości ekologicznej uczniów dotyczącej segregacji śmieci, możliwości wykorzystania ich jako surowców wtórnych
|
Cały rok
|
Wiśniewska
|
5
|
Pomagamy zwierzętom w Schronisku w Węgrowie godnie przetrwać zimę
|
Wzbudzanie wrażliwości na krzywdę niechcianych i porzuconych zwierząt
|
Od XI.2015do III.2016
|
Karpus K.
|
6
|
Warsztaty dla uczniów szkół podstawowych „Fauna i flora rzek Polski”
|
Poznanie rzek Polski, jaką rolę pełni fauna i flora, poprawne umiejscowienie rzek na mapie, propagowanie rozwoju człowieka w harmonii z przyrodą,
zastosowanie obliczeń matematycznych w ekologii
|
II/III.2016
|
Blajerska J. Czyściecka A.
|
7
|
„Dni Kopernikowskie” w Grudziądzu
|
Poszerzanie wiedzy na temat naszego wielkiego astronoma i matematyka, a także naszej planety Ziemi;
Uczczenie imienin Kopernika pod pomnikiem
Wycieczka do Planetarium
Warsztaty dla uczniów dotyczące życia i pracy M. Kopernika
|
2015/16
|
Czyściecka A.
Blajerska J.
Karpus K.
|
8
|
Obchody „Dnia Ziemi”
|
Podnoszenie świadomości ekologicznej uczniów poprzez uświadamianie szkodliwej działalności człowieka;
|
IV/V.2016
|
Wiśniewska
|
9
|
Wycieczka do OPEC, na ścieżkę przyrodniczo – leśną do Białochowa,
Planetarium
|
Podnoszenie świadomości ekologicznej uczniów dotyczącej niekonwencjonalnych żródeł energii
|
2015/2016
|
Karpus,
Dróbka
|
10
|
Udział w rajdach pieszych
|
Bezpośrednie obcowanie z przyrodą, utrwalanie zachowań proekologicznych, poznawanie otaczającego środowiska
|
Cały rok
|
n-le wych. fizyczn.
|
11
|
Zagospodarowanie i dbanie o porządek na przyszkolnych terenach zieleni,
Ukwiecenie klas i korytarzy szkolnych
|
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze, budowanie emocjonalnej więzi z przyrodą, aktywne spędzanie wolnego czasu
|
Cały rok
|
Wiśniewska S.
|
12
|
Współpraca z Centrum Edukacji Ekologicznej w Grudziądzu
|
Udział w zajęciach organizowanych w siedzibie CEE;
|
Cały rok
|
Wiśniewska Blajerska J.
|
13
|
Wycieczka szkolna
|
Zwiedzanie obiektów turystycznych
|
V/VI.2016
|
Blajerska J
Czyściecka A.
|
Sposób dokumentacji i ewaluacji
- protokoły z konferencji Rady Pedagogicznej
- dzienniki zajęć pozalekcyjnych
- zapisy w kronice szkolnej
- zapisy w dziennikach lekcyjnych
- arkusze diagnostyczne
Na ocenę realizacji programu będą składały się efekty ekologiczne i podjęte działania oraz zmiany w zachowaniach uczniów. Ocenie podlegać będzie stopień zaangażowania w podejmowane akcje ekologiczne, a także podejmowanie własnych inicjatyw w tym zakresie. Efekty wzrostu wiedzy i umiejętności będzie można ocenić na podstawie udziału uczniów i odnoszonych sukcesów w warsztatach i w konkursach o tematyce ekologicznej.
Literatura wykorzystana do ułożenia programu
- G. Maurer – „I ty chronisz środowisko”
- B. Kreto – „Edukacja ekologiczna”
- podręczniki i ćwiczenia do gimnazjum z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych
- program działania CEE na 2015 i 2016 rok dla szkół gimnazjalnych |